Jak wiecie nie tylko dobre książki czują się u nas jak w domu, ale i wszystko to co ważne, niesie wartość i pomaga się odnaleźć w tym świecie, który lubi plątać ścieżki. A gdy chodzi o problemy dzieci i młodzieży to już szczególnie nasza wrażliwość się wyostrza. Dlatego dziś o czasopiśmie, w którym nie znajdziecie najnowszych modowych trendów i socialmediowych nowinek, jakkolwiek byłyby interesujące, ale ogrom wiedzy pedagogicznej, która pomoże wychować, nauczyć, zaopiekować się i zrozumieć. Jednak na tym się nie zatrzymuje, bo pokazuje także jak postępować – mądrze, efektywnie, bez efekciarstwa, za to by trafiać do tych, którzy potrzebują tego najbardziej. Uznaliśmy, że to ważne, żeby Wam o nim powiedzieć, przypomnieć i zainspirować do sięgnięcia. A może ktoś z Was już je zna?
“Głos Pedagogiczny” to czasopismo skierowane przede wszystkim do pedagogów, psychologów szkolnych, nauczycieli -wychowawców, opiekunów, choć i my – rodzice znajdziemy tam wiele dla siebie, bo rodzicielskie, współczesne trudności z młodym, wspaniałym pokoleniem, są w gruncie rzeczy bardzo do siebie podobne, a jednak wciąż tak indywidualne. Warto więc sięgać po wsparcie, które pozwala przeciwdziałać, a gdy zachodzi taka konieczność to za działanie się zabrać. Tylko jak nie robić tego po omacku? Jak nie krzywdzić i jak nie czuć się bezsilnym?
Miej głos…
Zadbaj jednak o to by był mądry, troskliwy i pełen zrozumienia
Nie zaś efekciarski, nieprzemyślany i chaotyczny
Magazyn “Głos Pedagogiczny” może poszczycić się niemałym doświadczeniem, bo już od 15 lat pojawia się na wydawniczym rynku. Rocznie wychodzi 8 numerów czasopisma, a każdy zawiera 64 strony pełne konkretów i aktualnych, istotnych tematów, które dotyczą wszystkich mających kontakt z dziećmi i młodzieżą, a jednak wciąż budzą konsternację, niepewność i niepokój. Artykuły przygotowywane są przez specjalistów, możemy więc liczyć na profesjonalizm i rzetelne podejście, a także ich wysoką wartość merytoryczną. Potwierdzają to patronaty, które nad czasopismem sprawują znane nam i cenione czasopisma psychologiczne “Charaktery” i “Małe Charaktery” oraz Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. To bardzo ważne, by sięgać po treści sprawdzone i pisane z najwyższą starannością, szczególnie że dziś na każdym kroku możemy spotkać tych, którzy szerzą pseudowiedzę, w rzeczywistości siejąc zamęt i przynosząc więcej szkody niż pożytku. Podkreślić warto, że nie otrzymujemy tu wyłącznie teoretycznych rozważań, ale te żywe, prosto ze szkolnego, a szerzej, dziecięco-nastoletniego życia. Są zatem liczne przykłady, sytuacje, a także scenariusze zajęć. Można więc czerpać garściami. Atutem magazynu jest także to, że zawiera propozycje i przykłady sprawdzonych metod pracy w zakresie diagnozowania uczniów oraz działań wychowawczych i profilaktycznych. Choć nie wykonujemy zawodu pedagoga to jesteśmy przekonani, że każdy, komu na sercu leży dobro dzieci i młodzieży, znajdzie tu wiele dla siebie. Nie możemy także pominąć ciekawej szaty graficznej, która stanowi dopełnienie i uatrakcyjnienie treści, jednocześnie nie dając odbiorcy uczucia przesytu, przebodźcowania czy kiczu.
Bezpłatny numer do pobrania oraz możliwość nabycia wszystkich wcześniejszych numerów macie tutaj
Magazyn pomaga być na bieżąco i iść z duchem czasu, bo jeśli nie stawiamy na rozwój to nie sposób powiedzieć, że choćby stoimy w miejscu. My się cofamy, dlatego ta świadomość jest tak istotna. Ma to dziś szczególne znaczenie, bo zmiany społeczne zachodzą niezwykle dynamicznie i na wielu płaszczyznach, bo życie stało się nie tylko tym realnym, ale i wirtualnym, z którym wiąże się cała masa szans, ale i zagrożeń. Nie można udawać, że ich nie ma.
W każdym numerze znajdziemy stałe działy takie jak “Temat miesiąca”, w którym poruszane są te najbardziej palące, omówione wnikliwie i z troską, “Dokumentacja pedagoga”, gdzie czekają gotowe wzory dokumentów, które są nieodzowną pomocą w organizacji pracy z uczniem czy “Zdrowie psychiczne”, które współcześnie jest tematem bijącym na alarm. W tym ostatnim z wymienionych dziale czekają teksty na temat zdrowia psychicznego nastolatków, pracy z uczniem w kryzysie psychicznym, dzieckiem z zaburzeniami/chorobami oraz nastolatkiem, u którego zaobserwowano niepokojące i problemowe zachowania. Ponadto nie zabraknie niezwykle ważnej rubryki jaką jest “Interwencja kryzysowa”, w której nadrzędna jest skuteczna prewencja i mądra, efektywna interwencja w sytuacjach trudnych, nieoczekiwanych, kryzysowych. Nauczyciele i opiekunowie niejednokrotnie spotykają się z agresją domową, znęcaniem się przez rówieśników czy dzieckiem mającym myśli samobójcze. Co wtedy robić? Jak postępować by nie popełnić błędu? Jak reagować? O tym wszystkim tu przeczytacie. Kolejne interesujące działy to “Neurodydaktyka”, poświęcona metodom i technikom neurodydaktycznym, które można wprowadzić do swojej codziennej pracy z uczniami, wyposażając ich w niezbędne kompetencje w tym zakresie czy “Potencjał neuroróżnorodności”, dzięki któremu skutecznie wesprzecie uczniów z SPE i poznacie metody pracy z dziećmi, które doskonale sprawdzą się w klasach neuroróżnorodnych w ramach integracji.
Rozwijaj się dla dobra dzieci i młodzieży, nad którymi sprawujesz opiekę
By móc być dla nich wsparciem, autorytetem, a czasem ostatnią deską ratunku
By wiedzieć jak postępować w sytuacjach trudnych, kryzysowych i zupełnie dla nas nowych
Fantastycznym działem okazały się “Zajęcia z pomysłem”, gdzie znaleźć można ogrom inspiracji m.in. na lekcje wychowawcze, z pedagogiem i inne spotkania z młodzieżą. Gotowe scenariusze i aktualne tematy takie jak
cyberprzemoc, uzależnienia od substancji psychoaktywnych, akceptacja, zaangażują uczniów i sprawią, że spotkania z nauczycielem nie będą zaliczane do tych nudnych i nikomu nie potrzebnych, a tych negatywnych przykładów jest dziś zbyt wiele. Dzieci i młodzież chcą rozmawiać, jednak by ich otwierać i aktywizować musimy poruszać problemy, które ich dotyczą i nie nużą, a dodają skrzydeł, otulają akceptacją czy pokazują inne możliwości. Dział “Nowe technologie w edukacji” to artykuły fascynujące, odnoszące się do nowatorskich możliwości, które uatrakcyjnią tradycyjne sposoby przekazywania wiedzy i zachęcą do zgłębiania wiadomości. Jak wprowadzić je w szkolną rzeczywistość? Jak mądrze korzystać ze sztucznej inteligencji AI? Czy wirtualny świat i media społecznościowe to głównie niebezpieczeństwa, a może i edukacyjne szanse? Od nowych rozwiązań i tak nie uciekniemy, a warto nie pozostawać w tyle. Wreszcie nie zabraknie tematu jakim jest “Dobrostan pedagoga”, który przecież jest tak ważny. Edukacja jest jedną z czołowych dziedzin narażonych na wypalenie zawodowe, a uczniowie potrzebują nauczycieli z pasją i energią do działania. Zgadzacie się? Dowiemy się tu jak zatroszczyć się o zdrowy balans, samopoczucie i psychikę, jak stawiać właściwe granice i jakie są techniki terapii poznawczo-behawioralnej.
By znaleźć kompas, który będzie wytyczał właściwy kierunek
I nauczy jak dbać o dobrostan innych, ale i swój własny
A to podstawa by nie dopuścić do wypalenia i czuć satysfakcję
Czas na aktualności! W majowym numerze znalazło się morze przydatnych treści. Sprawdziliśmy sami, bo na słowo nie zawsze wierzymy. Począwszy od tematu miesiąca, jakim jest “Wsparcie ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim”, przez “Zdrowie psychiczne uczniów” i patostreaming – niebezpieczne treści w Internecie, po “Zajęcia z pomysłem” na temat wartości w życiu człowieka. To tylko ułamek, ale nie chcemy zdradzać zbyt wiele. W końcu cała przyjemność jest w odkrywaniu.
Słuchajmy też głosu innych
Bo często to głos rozpaczy, bezradności, zagubienia, który chce zostać wysłuchany
Działajmy skutecznie, opierając się o etykę, pasję, wiedzę.
To takich ludzi dziś potrzeba
Co cenne, podane w “Głosie Pedagogicznym” treści się nie dewaluują. Można sięgać po numery starsze i wciąż znajdować idee, rozwiązania, inspiracje. To niewątpliwie wartość, bo sami wiecie ile mamy dziś informacji powierzchownych, niejako na jeden sezon, które już za moment przestają mieć jakiekolwiek znaczenie. Jesteśmy za tym by sięgać przede wszystkim po treści, które ważne są zawsze i mogą nieść pomoc w różnych okolicznościach. Do tego wyłuskać te, które są faktycznie ważne, nie zawsze jest łatwo.
Bo czy nie o to chodzi by być wiatrem w żagle dla młodszych pokoleń? To one są naszą przyszłością. Dbajmy o siebie, rozwijajmy się, sięgajmy po rzetelną wiedzę, by móc jak najlepiej dbać o właśnie o nie. Nie ma lepszej inwestycji.
***Współpraca recenzencka z magazynem “Głos Pedagogiczny”