Wracamy do Was z ważnym tematem i akcją #trzebaDZIAŁAĆ. Palącą do żywego i wymagającą działania. Nie chcemy, tak jak jej rodzice, by śmierć hejtowanej Julki poszła na marne. Dość już zbędnych słów. Dość kolejnych dzieci i nastolatków, którym nie udało się pomóc na czas. Dość proceduralnego chodzenia po omacku i budzenia się, gdy jest już za późno. Wszystkie placówki i opiekunów prosimy o mobilizację. Tylko razem możemy więcej.
Czas na skuteczne działania
Dziś, nie jutro
Oto nowe, 164-stronicowe wydanie – „Procedury postępowania w sytuacjach kryzysowych oraz zagrożenia zdrowia i życia – Aktualne Wytyczne dla Placówek Oświatowych” w ramach znowelizowanego Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego zawierające obligatoryjne standardy ochrony małoletnich. Niech przestaną być teorią, ale stają się realną pomocą dla dzieci i młodzieży, którzy ufają swoim szkołom i chcą czuć się bezpiecznie. 
***Do końca października na publikację obowiązuje promocja, nie zwlekajcie. Znajdziecie ją tutaj
Dość już nieskutecznych interwencji
Niedostrzegania cierpienia dzieci i młodzieży
Za dużo dziś krzywd wśród dzieci i nastolatków. Za dużo niedopatrzeń, nieskutecznych interwencji lub ich braku, dlatego od nowego roku szkolnego na szkoły został nałożony obowiązek posiadania odpowiednich Standardów Ochrony Małoletnich, które mają zapewnić wyższe niż dotychczas standardy ochrony, bo aktualne okazują się niewystarczające. To wiąże się z koniecznością wprowadzenia ich w szkołach, o co zabiegamy. Nie lekceważmy tego obowiązku, bo chodzi o zdrowie i życie najmłodszych. Niech nikt nie czuje się osamotniony. Niech nikt nie zostanie sam z problemem. 

Hipotetycznie jesteśmy specjalistami w każdej dziedzinie, jednak gdy dzieje się tragedia rozkładamy ręce, błądzimy, unikamy. Tak być nie może. Jak zatem postępować w przypadku uczniów doświadczających przemocy domowej, pogrążonych w uzależnieniach, krzywdzących samych siebie, nadużywających środków psychoaktywnych czy podejmujących próby samobójcze? Z drugiej strony jak działań wobec ucznia, który wykazuje przejawy demoralizacji, jest oprawcą i czuje się bezkarny? Czy na pewno wiadomo? Słyszeliśmy już wiele przypadków, kiedy nie było to oczywiste. Kiedy zabrakło profesjonalizmu i skutecznego działania te strony dorosłych. A kto ma być gwarantem bezpieczeństwa najmłodszych pokoleń?

„Coraz częściej zdarzają się różne incydenty i zagrożenia wpływające na bezpieczeństwo w szkołach. Każda taka sytuacja wymaga błyskawicznej reakcji. Dlatego w pierwszej kolejności dyrektorzy i nauczyciele powinni mieć opanowane procedury postępowania.”  Marta Handzlik-Rosuł, prawnik, absolwentka Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Szczecińskiego, były pracownik Ministerstwa Edukacji Narodowej

„W chwili wystąpienia sytuacji kryzysowej nie ma czasu na ustalanie strategii działania i określanie ról poszczególnych osób.” Marta Handzlik-Rosuł

„Działania muszą być adekwatne do rodzaju zagrożenia, dlatego procedury powinny być kompleksowe i uwzględniać wszystkie najważniejsze elementy reagowania na i po zdarzeniu.” Marta Handzlik-Rosuł

Dlatego każda szkoła powinna być w gotowości i działać skutecznie

Publikacja skierowana jest przede wszystkim do dyrektorów i ich zastępców, pedagogów szkolnych i specjalnych, psychologów szkolnych, wychowawców, nauczycieli, ale i rodziców, którzy chcą wiedzieć jak być powinno. Dla każdego, kto chce zgłębić wiedzę o efektywnych procedurach, bo dla swoich dzieci i młodzieży chcemy właśnie konkretnych, dobrych skutków, a nie przestarzałego i nic nie wnoszącego efekciarstwa. Potrzeba autentycznych zmian.

Dostępne są dwa warianty publikacji, z których każdy może dokonać wyboru według własnych potrzeb:

I.  Wersja drukowana
II. Wersja drukowana z dostępem na 365 dni do platformy z bazą edytowalnych procedur

Wersja drukowana ma przystępny format, pozwalający na wywieszenie go w widocznym miejscu, tak by zapewnić szybkie skorzystanie z niego, gdy tylko zajdzie taka potrzeba. Bo sytuacje kryzysowe nie mają czasu i potrzebują natychmiastowych interwencji. Wiedza została tu podana w sposób klarowny i czytelny. Znajdziecie więc tylko konkrety. Nic innego nie jest tu konieczne. To poradnik prawny, który stanowi zbiór wzorcowych procedur, aktualnej dokumentacji, regulacji prawnych, a także materiałów edukacyjnych, które mogą posłużyć rodzicom lub stać się impulsem do podejmowania ważnych tematów chociażby na lekcjach wychowawczych, apelach i szkolnych wydarzeniach. 

W spisie treści znajdziemy tak ważne kwestie jak: prawne aspekty zapewnienia bezpieczeństwa w placówce, w tym wzorcowe zapisy w statucie uwzględniające aktualne zmiany wprawie, aktualne obowiązki dyrektora, pedagoga i nauczycieli w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa uczniów zgodnie ze zmianami w UoSO i ustawy o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich, zasady prowadzenia rozmów, w tym w sytuacjach z udziałem uczniów z Ukrainy, listę obligatoryjnych programów, regulaminów i procedur, kwestie dotyczące demoralizacji i przestępczości nieletniego – zgodnie ze zmianami Ustawy o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich oraz odpowiedzialności karnej za czyny popełnione na terenie szkoły. Ponadto procedury postępowania w sytuacjach kryzysowych, w tym co robić w tym jak postępować w przypadkach samookaleczenia, prób samobójczych i samobójstw, zagrożenia demoralizacją, zetknięcia z substancjami psychoaktywnymi, przemocą fizyczną i psychiczną, cyberzagrożeniami, przemocą seksualną, ryzykownymi zachowaniami seksualnymi czy zaburzeniami lękowymi i odżywiania. Nie zabraknie też najnowszych zmian w kontekście Standardów Ochrony Małoletnich.

Przystępny format, skondensowana wiedza i możliwość powieszenia w dowolnym miejscu w placówce

Z naszego punktu widzenia bardzo istotna jest część edukacyjna, zawierająca ulotki, z których mogą skorzystać rodzice oraz nauczyciele. Co zawierają? Zagadnienia priorytetowe, a zatem katalog środków odurzających, procedurę postępowania, listę symptomów, informację na temat form przemocy rówieśniczej, katalog cyberzagrożeń oraz ulotki profilaktyczne. Korzystajmy, uczmy się i bądźmy bardziej świadomi. To my tworzymy środowisko dla naszych dzieci i nastolatków. To my budujemy przyszłe pokolenia. To, jak będzie wyglądał świat.
Niech publikacja znajdzie się w każdej szkole. Niech uwrażliwia i budzi empatię, a przede wszystkim będzie impulsem do wielu rozmów, prelekcji, inicjatyw, by treści w niej zawarte musiały być stosowane jak najrzadziej. By kontakt z uczniami był żywy, otwarty i tworzył dobre relacje. Tego wszystkim życzymy. 

***Wpis powstał we współpracy z Forum Media Polska***

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *